Friday, July 16, 2010

bila jari dah gatal..

hari ni.. iman buat surgery lagi.. untuk cantum lelangit dia..
aku kesian pada dia.. belum sampai 3 tahun tapi dah 2 kali buat surgery.. kesian pada dia. menanggung sakit.. dengan badan sekecil itu.. ternyata dia kuat..
cuma aku aja yang tak tahan lihat dia.. aku tak suka dia rasa sakit.. tapi apa daya aku kalau itu yang terbaik buat dia..aku doa pada tuhan supaya iman kurang merasa sakit.. atau biarlah sakit tu pindah ke aku.. aku rela..

sekarang aku rasa kerja aku dah ambil alih hidup aku.. even kat rumah aku masih pikir hal kerja..actually this is good.. focus..
aku rasa quality kerja aku juga meningkat.. rasa yang kosong terisi..tetapi cuma sebatas itu.. mungkin harus dekatkan lagi diri dengan tuhan..

dah berkali aku ditanya soal jodoh..
dan aku tak pernah ada jawapan yang khusus..
jodoh..
aku rasa sekiranya aku masih belum jumpa orang yang betul.. aku rela jadi single.. dan aku sampai sekarang masih belum pikir nak nikah.. aku jadi heran bila orang disekeliling aku risau pasal jodoh.. aku rasa selagi aku tak menyusahkan sesape.. its ok.. aku tak ingin menjadi perempuan yang paranoid.. takut pada gelaran single..
tetapi mentality orang melayu.. belum nikah beerti tak laku.. tapi aku dah tengok banyak perkahwinan yang putus sekerat jalan.. atau masalah yang bertimpa timpa..
bagi ku perkahwinan bukan macam kisah walt disney yang happily ever after tuh.. tetapi perkahwinan adalah komitmen terhadap masa depan.. u need to consider other people opinion.. life is not just you.. life is not just around you..
banyak teman atau saudara mara aku kata.. life is complete kalau dah ada keluarga sendiri.. tetapi bagi ku bahagia datang dalam banyak cara.. benarkah semua perkahwinan itu bahagia??? pijak lah pada realiti.. monetary problem, sibling problem, children problem... etc.. etc.. dan semua hal itu cuma disimpan sendiri dan mereka hanya mempamerkan hal yang indah2 aja..
bukan bermakna aku berfikiran negatif.. tetapi setiap keluarga pasti ada masalah.. dan tergantung kepada kebijaksanaan ketua keluarga untuk settle hal ini..

hari ini.. harga petrol naik 5 sen.. dan aku pasti harga barang yang lain akan ikut naik.. dulu kerajaan janji tak akan naik kan harga minyak.. tetapi sekarang macam mana... gaji pekarja bawahan bukan besar.. dan ini akan jadi beban buat rakyat.. sekarang pun dah susah.. nanti tambah susah.. bukan semua orang malaysia kaya.. hidup jadi makin terhimpit.. jadi ingat cerita ayah aku.. dia kata dulu tok dia cakap.. diakhir zaman nanti.. harga sebutir beras jadi 50 sen.. tak lama lagi la tu.. sesungguh nya aku insaf.. dunia dah tua.. dan kita semua akan jumpa di padang masyhar.. waktu itu.. siapa yang korup, siapa yang tindas rakyat, siapa yang rasuah, siapa yang berzina, siapa yang menderhaka pada ayah ibu... etc etc... tak akan dapat sembunyi dari dosa masing masing.. subhanallah..

sungguh aku merepek malam nie..

No comments:

Post a Comment