Friday, July 23, 2010

ngomel....

headache..
i just wonder why...
kalau bilang kurang tidur.. tak mungkin lah..
kerana aku dah biasa kurang tidur sejak 10 tahun yang lalu..
dan dari info yang aku dapat.. manusia cuma perlu 6 jam tidur aja dalam 24 jam..
today.. tyre price is increase.. baru dapat harga baru..
and its sucks...
next.. pasti harga barang lain yang naik..
dah nak dekat hari raya..
dan aku rasa harga makanan akan naik melambung menjelang hari raya..
ternyata hidup dalam dunia bukan mudah..
jadi ingat dulu ustaz aku cakap..
dunia ni syurga untuk orang kafir..
dan aku akui.. ikut jalan salah memang susah..
tetapi kalau ikut jalan yang betul.. banyak dugaan nya..
bukan senang nak jadi baik.. dan bukan susah nak jadi jahat..
we take my job as an example..
dulu waktu aku masih di office..
banyak supplier yang baik dengan aku..
jika aku mau.. aku boleh makan free lunch untuk seminggu..
dan jika aku mau.. aku boleh jadi kaya juga..
mereka yang offer aku...kerana aku boleh order barang dari company mereka..
tetapi aku tak penah makan sesen pun duit mereka..
kerana aku sedar.. mereka baik dengan aku kerana jawatan..
cuba pikir jika aku bukan sesiapa.. adakah mereka akan baik dengan aku begini..
dan yang paling penting..
kerja adalah ibadah..
aku malu jika di persoalkan di akhirat nanti..
di padang mashyar.. trilion orang akan tau apa yang aku dah buat..
cukup lah aku dah buat banyak dosa dengan berbohong pada customer :p
a lot of phone call today..
dan supervisor aku tak masuk kerja..
dan yang paling aku bosan bila dapat call dari insurance company..
where the hell they get my phone number???
aku dah penat nak explaint yang aku dah ada 2 insurance..
dan mereka akan kata yang policy insurance mereka lebih bagus..
hello.. i buyed insurance since 11 year ago..
dan aku tau mana yang bagus buat diriku..
dulu..
aku tak pernah pikir pasal insurance..
hingga aku sakit dan hampir mati..
aku baru sedar insurance tu penting..
waktu tu aku baru pikir.. keluarga aku miskin..
dan aku bantu mereka dengan duit gaji ku..
someday if i died..
siapa yang akan bantu mereka.. adik2 ku masih kecil waktu tu..
dan jika aku mati.. keluarga aku akan hilang satu tempat untuk bersandar..
dan waktu tu.. aku tetap kan niat..
yang aku harus beli insurance.. bukan kerana nak jadi kaya atas kecelakaan yang berlaku pada diri sendiri..
tetapi untuk keluarga..
bila kita mati..
we take nothing..
tetapi.. biarlah orang yang hidup selesa sikit..
semalam.. teman2 ajak aku ikut vacation plan mereka...
dan aku bilang.. just count me in if you go to beach..
ternyataaaaa... memang nak pergi pantai..
oh..how i love beach...

No comments:

Post a Comment