Monday, March 5, 2012

Setelah Hampir Setahun

Setelah setahun berhenti menulis blog.. ternyata banyak hal yang aku dah lupa.. ada missing link.. tapi masih tersimpan di dalam otak.. atau mungkin itu hanya untuk kosumsi diri sendiri..
aku sebagai tukang simpan rahsia terbaik didunia.. terpaksa turun tahta.. sekarang aku ada banyak teman baik yang sanggup sharing.. :D mendengar keluhan walau berkaitan hal hal remeh..

hari ini.. hujan sepanjang hari..
Actually aku tak suka hujan.. aku rasa gloomy.. tapi aku bersyukur.. hujan tu rezeki dari Allah :D
hujan bawa memori jauh ke zaman kanak2 dulu.. Dulu waktu aku di bangku sekolah.. aku tak suka bawa payung. Walau hujan lebat atau panas terik, aku sanggup redah. Pernah ada satu kejadian, satu hari selepas waktu sekolah.. hujan turun dengan lebat. aku dan beberapa kawan sanggup ke kedai yang dekat dengan sekolah kami dan beli plastic bag (simpan buku la) kami redah hujan.. dan satu kawan aku tang paling baik tapi nakal main atas jalan raya sampai jatuh terduduk. untung tak ada kereta yang lalu.. kalau tak... :p (memori itu indah)

dan malam ini.. aku rasa marah.. (aku anggap tulis blog ini satu cara untuk redakan amarah..sambil kumat kamit baca ayat Qursi)
Apa erti darah..
Darah itu adalah cecair yang mengalir dalam tubuh dan yang memastikan kita akan terus hidup.. tanpa darah kita akan mati..
dalam dunia ini.. ada beberapa jenis darah. A, O , B, AB, AB+ etc etc..
tapi berapa orang kah dalam dunia ini yang mempunyai darah yang sama (berserta DNA) dengan kita.. tak banyak.. cuma beberapa orang yang mempunyai pertalian kekeluargaan dengan kita.. orang yang lahir dari rahim ibu kita.. yang pernah berkongsi makan dan juga bantal...
Dunia akhir zaman memang gila.. Belum tentu yang se DNA dengan kita akan sehati dengan kita.Dalam satu keluarga.. menerima didikan agama yang sama. asuhan dari ibu yang sama.. kenapa tak boleh bertindak dengan kesedaran ini..
Aku belum pernah jadi ibu (kecuali ibu angkat kepada beberapa ekor kucing yang aku kutip di jalan) tapi aku merasa aku sangat bertangung jawap dalam membantu ibu ayah untuk mendidik adik adik.. dan aku merasa mereka seperti anak ku. walau usia kami bukan lah jauh sangat.
Aku tak pernah minta lebih.. persetan dengan duit dan tenaga yang aku buang selama ini.. aku cuma mau mereka jadi manusia.. tak pernah lebih dari itu.. kalau mereka mau gapai cita2.. aku akan berikan full support.. jadilah apa yang engkau mau kan.. dan aku akan bantu dengan segala daya.. Apa yang mengecewakan? apabila segala didikan yang diberi tidak digunapakai. malah lupa pada apa tujuan di beri peluang..
Aku tak pernah minta banyak.. aku cuma mau orang yang aku sayang jadi manusia.. tau nilai diri sendiri dan Jangan pernah rendah kan maruah demi cinta. :) << senyum sedih

No comments:

Post a Comment